Sprowadzenie używanego auta z PL do CH

Kompendium wiedzy o Szwajcarii zebrane z postów publikowanych na forum
Odpowiedz
kocur
Bywalec
Bywalec
Posty: 14
Rejestracja: 29 mar 2008, 15:09
Gadu: 0
Lokalizacja: CH

Sprowadzenie używanego auta z PL do CH

Post autor: kocur » 19 lis 2016, 02:00

Odpowiem sobie i innym sam ...troszkę mi zeszło ale lepiej późno niż wcale

Informację poniżej są zbiorem moich własnych doświadczenia z kupnem i sprowadzeniem używanego auta z PL do CH w 2016 roku. Wszelkie informację poniżej mogą być nie zawsze w 100% precyzyjne a miejscami nawet zupełnie błędne - nie zajmuje się profesjonalnie sprowadzaniem aut. Choć cała procedura może wydawać się na początku troszkę skomplikowana wszystko jest do zrobienia a import auta z PL do CH jest łatwiejszy niż z DE do PL! Dziękuję użytkownikowi ormianin oraz Wojtek za udzielone informację.


Kupno auta w PL
  • Świadectwo CoC - bardzo ważne by właściciel posiadał świadectwo CoC (Certificate of Conformity / Europejski Certyfikat Zgodności). Bez tego dokumentu dokonanie rejestracji w CH będzie ciężkie (niemożliwe?). W wypadku braku CoC trzeba go będzie zorganizować od dealera, czas oczekiwania i cena zależą od marki.

    Brak Modyfikacji - na każdą widoczną/wykrytą modyfikacje pojazdu od stanu oryginalnego w CH potrzebny jest certyfikat lub powrót do stanu początkowego. Sportowe hamulce, obniżone zawieszenie, magiczne wydechy, przyciemniane lampy, itd... raczej przysporzą problemów podczas przeglądu technicznego.

    Umowa - Spisujemy umowę sprzedaży dwujęzyczną (polsko-niemiecka, wzory są w Internecie). Kwota z umowy była w moim wypadku podstawą do obliczenia cła w CH. Kupiłem okazyjnie, dużo taniej niż w CH - cena była z dolnych rejonów jakie można było znaleźć na allegro za podobny egzemplarz ale nie wiem jak sytuacja wygląda w wypadku wpisania absurdalnie niskiej ceny.

    Polisa OC - będziemy korzystać z polisy poprzedniego właściciela, dobrze by była ważna co najmniej 2 miesiące tak byśmy zdążyli zarejestrować auto w CH przed jej wygaśnięciem (patrz Przegląd Techniczny Pojazdu MFK / Przegląd)

    Dokumenty Auta - bierzemy od właściciela kartę pojazdu, dowód rejestracyjny, polisę OC i odjeżdżamy autem na tablicach rejestracyjnych właściciela

    Świadectwo pochodzenia EUR1 - udajemy się do lokalnego urzędu celnego po świadectwo EUR1 które poświadcza że pojazd został wyprodukowany na terenie UE. Dokument nie jest konieczny ale pozwala zaoszczędzić parę groszy cła w CH (około 15CHF za 100kg masy własnej). Na podstawie moich doświadczeń mogę tylko powiedzieć że zasady wydawania EUR1 są kwestią “indywidualną” danego urzędu celnego - w niektórych wystarczy umowa sprzedaży + VIN , w moim proszono o potwierdzenie producenta że pojazd został wyprodukowany w UE (uzyskałem z centrali w PL producenta pojazdu). Certyfikat chyba nie jest potrzebny dla pojazdów o wartości poniżej 5000EUR

    Stan techniczny - jedziemy na solidną stację diagnostyczną, za drobną opłatą prosimy o dogłębne przetestowania stanu technicznego auta, informacji o wyciekach, nieszczelnościach, jakichkolwiek formach “druciarstwa”, itd… następnie naprawiamy wykryte usterki po preferencyjnych stawkach w PL. Części użyte do napraw nie muszą być oryginalne. W wypadku brudnego silnika (wycieków, wylanego oleju podczas wymiany lub uzupełniania) będziemy musieli go umyć przed przeglądem w CH.

    Felgi i opony - muszą posiadać jeden z rozmiarów podanych w CoC (np. 8Jx18H2, 235/45/R18)

    Felgi aluminiowe - muszą być wyprodukowane przez producenta auta (np. Audi) inaczej będzie potrzebny certyfikat potwierdzający że mogą być użyte w tym pojeździe. Certyfikat możemy znaleźć czasami na stronie producenta felg, nie każdy jest uznawany w CH lub spróbować zamówić za 75CHF na http://www.alurad.ch/zertifikate.htm. Felgi stalowe nie muszą być oryginalne, nie wymagają certyfikatów.

Granica CH / Oclenie Pojazdu
  • Granica - jedziemy na przejście graniczne które jest czynne 24h. Zgłaszamy że poruszamy się pojazdem który chcemy zaimportować do CH. Jeśli jesteśmy na przejściu które ma agencję celną i jest ona czynna możemy dokonać oclenia na miejscu. Jeśli jej nie ma lub jest zamknięta prosimy o oclenie wewnątrz kraju - otrzymujemy dokument 15.25 z którym udajemy się w ciągu 2 dni roboczych do wybranej agencji celnej (np w Zurychu). Nawet w Szwajcarii czasami są odstępstwa od sztywnych zasad - w moim wypadku było sporo po północy i nikomu chyba nie chciało się wypełniać oraz drukować papierka 15.25, zostałem tylko poproszony o niezwłoczne udanie się następnego dnia do agencji celnej. W samej agencji nie mieli z tym żadnego problemu ani nie byli zaskoczeni :)

    Cło - w agencji celnej od wartości pojazdu płacimy 8% VAT (MWST), 4% cła, jeśli nie mamy EUR1 około 15CHF za 100kg masy własnej pojazdu, ~100CHF opłat administracyjnych. Otrzymujemy dokument potwierdzające wszystkie opłaty, dokument 13.20 wraz z nr identyfikacyjnym pojazdu w CH (Stammnummer). Jeśli kupiliśmy auto w PL na fakturę VAT, przy eksporcie poza UE otwiera nam się droga do jego odzyskania, sam jednak nie przerabiałem tego tematu

Przegląd Techniczny Pojazdu MFK / Rejestracja pojazdu
  • Ubezpieczenie OC - mając Stammnummer dzwonimy do wybranego ubezpieczyciela by załatwić promesę ubezpieczeniową. Przyszłą polisę wybieramy korzystając z comparis.ch, stron ubezpieczycieli, itd… Jeśli wcześniej wypełniliśmy wszystkie dane on-line i mamy nr kalkulacji po ok 2 minutach otrzymujemy promesę na następne 30 dni.

    Rejestracja na przegląd techniczny / MFK - gdy mamy już opłacone cło, Stammnummer, promesę ubezpiecznia OC, CoC, dowód rejestracyjny umawiamy się na przegląd techniczny w Strassenverkehrsamt. W Zurychu rejestracja odbywa się on-line: http://www.stva.zh.ch/internet/sicherhe ... mport.html. Po kilku dniach otrzymujemy informację o dniu i godzinie przeglądu technicznego, wymogu dostarczenia auta w oryginalnym stanie (bez modyfikacji), czystego silnika. W moim wypadku przegląd został wyznaczony w ostatnim dniu obowiązywania promesy, ok 30 dni od dnia zgłoszenia.

    Mycie silnika - kontrowersyjny temat na który można znaleźć wiele sprzecznych opinii. Moim zdaniem w wypadku brudnego silnika (widocznych dawnych wycieków, wylanego oleju podczas wymiany lub uzupełniania) będzie trzeba go umyć przed przeglądem, inaczej auto raczej nie przejdzie przeglądu. Silnik można umyć w warsztacie się tym zajmującym za XXXCHF lub samodzielnie. W wypadku drugiej opcji kupujemy w Coop Bau+Hobby (lub innym sklepie) preparat do mycia silników (Motorreiniger, <10CHF) i jedziemy na myjnie bezobsługową ze stanowiskiem do mycia silników. Silnika nie powinniśmy myć rozgrzanego. Jeśli potrzeba owijamy w folię wrażliwe elementy elektryczne, spryskujemy resztę kupionym preparatem, spłukujemy energicznie wodą, sprężonym powietrzem wydmuchujemy wodę (zwłaszcza z elementów elektrycznych, wtyczek, itd…). Czekamy chwilę by odparowała reszta wilgoci, myjemy w międzyczasie resztę auta, podwozie… Następnie bierzemy auto na kilkunastominutową i intensywną przejażdżkę tak by silnik w pełni się rozgrzał i ostatecznie wysuszył.

    Przegląd - z wszystkimi papierami, polskimi tablicami stawiamy się na przegląd “zerowy”, trwający 30-45 minut. Jeśli mamy nadal polskie OC możemy autem bez obaw podjechać, nie wiem do końca jak można to zorganizować w wypadku gdy już się skończyło (jakieś tymczasowe ubezpieczenie, laweta?). Przegląd jest szczegółowy ale na pewno do przejścia gdy tylko się do niego troszkę przygotowaliśmy - w moim wypadku nie było żadnych problemów z 5 letnim pojazdem mającym 200kkm przebiegu. Przed przeglądem można telefonicznie przedłużyć promesę ubezpieczenia (jeśli wkrótce się kończy) tak by w razie “zonka” można było od razu umówić kolejny termin badania.

    Rejestracja - z potwierdzeniem przejścia przeglądu i tablicami z PL udajemy się od razu po rejestrację pojazdu. Otrzymujemy nowy dowód rejestracyjny, tablice (potrzebne nowe ramki, te z PL nie będą pasować, znajdziemy je w Coop Bau+Hobby, pobliski warsztat lub dealer), oddajemy dokumenty i tablice z PL które zostaną odesłane do kraju w celu wyrejestrowania pojazdu oraz potwierdzenie że to uczyniliśmy. Po kilku dniach dostajemy rachunek za przegląd 112 + 28 (hak), 40 dowód, 40 tablice, 30 opłata administracyjna (Einlösungsgebühr), 15 wpis za hak (lub felgi?) do dowodu oraz XXX za podatek drogowy. Gotowe!!!

    Ubezpieczenie OC - rachunek przychodzi automatycznie po rejestracji pojazdu, płacimy od dnia rejestracji

    Wyrejestrowanie z PL - po kilku miesiącach do poprzedniego właściciela przyszła informacja o wszczęciu procedury wyrejestrowania a następnie wyrejestrowania pojazdu z PL. Sam żadnej informacji nie dostałem. Z dokumentem potwierdzającym wyrejestrowanie można ubiegać się o zwrot niewykorzystanej części składki OC w PL od dnia rejestrach w CH.

Przydatne linki:

Odpowiedz

Kto jest online

Użytkownicy przeglądający to forum: Obecnie na forum nie ma żadnego zarejestrowanego użytkownika i 1 gość