SAMOCHÓD: Sprowadzenie do Szwajcarii - mienie przesiedleńcze

Kompendium wiedzy o Szwajcarii zebrane z postów publikowanych na forum
Odpowiedz
Awatar użytkownika
sal
Rezydent
Rezydent
Posty: 3040
Rejestracja: 27 sty 2005, 18:52
Gadu: 0
Lokalizacja: ZH
Kontaktowanie:

SAMOCHÓD: Sprowadzenie do Szwajcarii - mienie przesiedleńcze

Post autor: sal » 22 mar 2006, 21:27

Witam.
Mając za sobą rejestrację samochodu sprowadzonego jako mienie przesiedleńcze, chciałem się z Wami podzielić opisem procedury, jak się do tego zabrać, a także informacją co ile kosztuje.
Procedura ta opiera się na przepisach dla kantonu Zurich - w innych kantonach działania mogą się różnić odrobinę (chociaż nie powinny).
Po pierwsze - sprowadzić samochód jako mienie przesiedleńcze możemy tylko w okresie roku, od 'wjazdu' posiadacza samochodu do Szwajcarii.
Czyli - jeśli właściciel samochodu przyjechał do Szwajcarii w lutym, to samochód jako mienie przesiedleńcze możemy sprowadzić tylko do lutego kolejnego roku.
Druga istotna rzecz - przekraczając granicę szwajcarską, należy _zawsze_ zadeklarować taki samochód jako mienie przesiedleńcze.
Oczywiście dotyczy to tylko sytuacji w której zamierzamy potem taki samochód tutaj zarejstrować.
Jeśli przekraczamy granicę w miejscu gdzie nie ma urzędu celnego (Zollamt) lub w godzinach kiedy jest on zamknięty, należy niezwłocznie zgłosić się do urzędu celnego lub którejś z agencji celnych.
W obu przypadkach należy zadeklarować samochód na formularzu 18.44
Operacja taka wiąże się z dokonaniem opłaty w wysokości 20CHF.
Po dokonaniu deklaracji, dostaniemy kopię tego formularza, z odpowiednimi pieczątkami urzędu celnego.
Dostaniemy także drugi formularz o numerze 13.20A, na którym powinniśmy znaleźć nalepkę z tzw. Stamm nummer.
Jest to bardzo ważny numer, gdyż będzie nam potem (jak i cały formularz 13.20A) potrzebny do ubezpieczenia samochodu i jego rejestracji.
Co dalej?
Możemy albo od razu rozpocząc procedurę (nie do końca od razu, ponieważ uwikłana jest sprawa szwajcarskiego prawa jazdy, ale o tym za chwilę) lub poczekać.
Jeśli zdecydujemy się poczekać, należy najpóźniej miesiąc przed upływem roku od przyjazdu właściciela samochodu do CH (a nie od wwiezienia samochodu!), rozpocząc procedurę rejestracji samochodu w Strassenverkehrsamt.
Musimy zgłosić się do swojego lokalnego Strassenverkehrsamt (z reguły jest ich kilka w każdym kantonie), dostarczyć formularze 18.44, 13.20A, oryginalny dowód rejestracyjny samochodu i szwajcarskie ubezpieczenie.
Tutaj wraca sprawa szwajcarskiego prawa jazdy.
Problem polega na tym, że nie można uzyskać szwajcarskiego ubezpieczenia, nie mając szwajcarskiego prawa jazdy.
Jeśli chcemy więc jak najszybciej mieć za sobą procedurę rejestracji samochodu, należy jak najszybciej wymienić polskie prawo jazdy na szwajcarskie.
Dokonuje się tego także w Strassenverkehrsamt - procedura została już opisana na forum w innych wątkach.
Informacje o dokumentach potrzebnych do uzyskania szwajcarskiego ubezpieczenia, także można znaleźć na podforum "ubezpieczeniowym".
Z kompletem tych dokumentów, udajemy się do Strassenverkehrsamt.
Tam nasz wniosek zostanie zarejstrowany i zostanie nam przyznany termin na kiedy musimy stawić się na badanie techniczne samochodu.
Uzyskamy także informację, że w międzyczasie należy wykonać tzw. Abgastest, czyli zbadać poziom spalin naszego samochodu.
Z reguły badanie techiczne zostaje nam przydzielone 1-2 tygodnie od wizyty w Strassenverkehrsamt.
Badanie poziomu spalin można wykonać w wielu miejscach - my dokonaliśmy go u dealera Renault.
Koszt takiego badania zależy oczywiście od samochodu - w naszym przypadku było to 120CHF.
Po badaniu powinniśmy dostać zielony dokument z informacjami na temat poziomu spalin naszego samochodu, a także nalepkę mówiącą o ważności danego badania.
Co do następnego kroku - są dwie "szkoły".
Pierwsza mówi, aby przed badaniem technicznym pojechać do jakiegoś warsztatu i poprosić o zbadanie samochodu/wymianę 'wadliwych' elementów.
Może się jednak zdarzyć tak, że zapłacimy frycowe, nie mając żadnych problemów lub też co gorsza - pewne problemy z naszym samochodem zostaną przeoczone i będziemy musieli i tak tam wrócić.
Ja preferuję rozwiązanie potencjalnie ciut bardziej czasochłonne, czyli najpierw badanie techniczne samochodu, a potem ewentualne poprawki.
Dzień 0 - badanie techniczne.
Informacja praktyczna - należy zdjąć kołpaki z kół (:)), umyć samochód, a także pozbyć się wszelkich elementów, które mogą zostać uznane za pogarszające parametry techniczne naszego samochodu :)
Dobrze jest mieć także oryginał homologacji naszego samochodu, a także jego tłumaczenie (najlepiej przysięgłe) na lokalny język.
Do badanie potrzebna też będzie karta pojazdu (mają ją chyba teraz wszytkie samochody w PL).
Do ewentualnej rejestracji pojazdu (jeśli wszystko pójdzie ok na badaniu), potrzebne będą:
1. formularz 18.44
2. formularz 13.20A
3. oryginalny dowód rejestracyjny
4. Abgaswartungsdokument (zielony dokument potwierdzający wykonanie badania spalin)
5. oryginalne (polskie) tablice rejestracyjne
No ale najpierw badanie.
Badanie polega m.in. na:
a. ważeniu samochodu
b. sprawdzeniu układu jezdnego, hamulców, świateł, karoserii, numeru VIN (nadwozia) itp.
c. praktycznym teście jazdy (na zewnątrz budynku) - sprawdzane tam są hamulce, układ kierowniczy, praca silnika, skrzyni biegów, dokładność wkazań prędkościomerza itp.

Jeśli wszystko będzie ok - dostaniemy dokument potwierdzający 'dopuszczenie samochodu do ruchu', z którym udajemy się w celu właściwej rejestracji i odebrania tablic.
Jeśli okaże się ze mamy jakieś problemy z samochodem, musimy je usunąć i w ciagu 14 dni zgłosić się na powtórne sprawdzenie samochodu.
Dobra informacja - przy powtórnej wizycie sprawdzane będą tylko 'problemy' zaznaczone w czasie poprzedniej wizyty.
Zakładając że wszystko jest ok - udajemy się do rejestracji w celu otrzymania dowodu rejestracyjnego i szwajcarskich tablic.
Teraz informacja o kosztach wizyty w Strassenverkehrsamt.
Teoretycznie na druku dotyczącym pierwszego badania technicznego, mieliśmy informację o koszcie w wysokości 150CHF.
Nie zapłaciliśmy jednak nic, ani w czasie badania, ani po rejestracji samochodu i odbiorze tablic.
Podejrzewam więc, że rachunek przyjdzie pocztą i wtedy będę w stanie podać dokładne koszta tej operacji.
A teraz ostatnia rzecz - po odebraniu tablic radzę podjechać jak najszybciej do jakiegoś warsztatu i zamontować 'szwajcarskie' ramki na tablice rejestracyjne :)
O dziwo okazało się, że poza oczywistym faktem mikroskopijnych wymiarów tablicy przedniej, także tylna tablica rejestracyjna ma wymiary o kilka cm mniejsze niż polska.
Konieczna jest więc wymiana obu ramek :)

To tyle z opisu całej procedury - jeśli znajdziecie jakieś niejasności, proszę dajcie znać, to postaram się wyjaśnić, poprawić.

Podsumowanie kosztów w naszym przypadku:
1. wizyta w Zollamt - 20CHF
2. ubezpieczenie samochodu (permit L) - 830CHF
3. naprawa pewnych elementów po badaniu technicznym - 625CHF
4. badanie techniczne - 150CHF (?)
5. rejestracja samochodu - ???

Mam nadzieję, że ten opis pomoże rozjasnić całą procedurę i przejść przez to lepiej i szybciej :)
W tym miejscu chciałym podziękować Arkowi za pomoc i dobre rady/informacje :)


PS. Przepraszam za stylistykę, ale nie mam już sił dzisiaj tego poprawiać - jutro zadbam o interpunkcję itp :)

Awatar użytkownika
sal
Rezydent
Rezydent
Posty: 3040
Rejestracja: 27 sty 2005, 18:52
Gadu: 0
Lokalizacja: ZH
Kontaktowanie:

Post autor: sal » 03 kwie 2006, 16:51

No więc dzisiaj dostaliśmy rachunek...
No i lekkie zdziwinie - prawie 600CHF do zapłaty :(
Poszczególne pozycje to:

Rechnung:
Fahrzeugpruefung
Fahrzeugpruefung 22.03 ----------------------40.00
Fahrzeugpruefung 13.03----------------------150.00

Neuzulassung
Verkehrsabgabe 22.03 - 31.12.2006--------257,60
Fahrzeugausweis -----------------------------40,00
Einloesungsgebuehr ---------------------------30,00
Kontrollschilerpaar ---------------------------45,00
Eintrag Auflage (n) im Farzeugausweis --------15,00

TOTAL ------------------------------------577,60

W sumie cała procedura kosztowała nas 2200CHF :(
Niemało, biorąc pod uwagę że samochód jest wart jakieś 8-9k CHF...

Zibi
Rezydent
Rezydent
Posty: 1666
Rejestracja: 18 sty 2006, 13:00
Gadu: 0
Lokalizacja: ZH/Krakow

Post autor: Zibi » 06 kwie 2006, 22:17

Nie wiesz czy mozna kupic auto np. w Niemczech (albo lepiej w Danii bez podatku) i przywiezc jako mienie przesiedlencze do Szwajcarii ?

Awatar użytkownika
sal
Rezydent
Rezydent
Posty: 3040
Rejestracja: 27 sty 2005, 18:52
Gadu: 0
Lokalizacja: ZH
Kontaktowanie:

Post autor: sal » 06 kwie 2006, 22:24

Zibi pisze:Nie wiesz czy mozna kupic auto np. w Niemczech (albo lepiej w Danii bez podatku) i przywiezc jako mienie przesiedlencze do Szwajcarii ?
1. Możesz sprowadzić samochód tylko w ciągu roku od przybycia do CH
2. Musisz być właścicielem tego samochodu (w Polsce) przez przynajmniej rok

Awatar użytkownika
jacmiz
Domownik
Domownik
Posty: 209
Rejestracja: 11 cze 2006, 16:34
Gadu: 0
Lokalizacja: Finhaut (VS)

Jak zarejestrowac w CH samochod z PL poza mieniem przesiedl.

Post autor: jacmiz » 25 lip 2006, 19:59

[od Adm: zmienilem tytul watku z "Zmiana tablic rejestracyjnych"]

Witam wszystkich.Mam przyjaciela ktory posiada permit"L" i chce zmienic (raczej musi)tablice rejestracyjne samochodu z polskich na szwajcarskie .Slyszalem juz o "mieniu przesiedlenczym"ale czy sa jakies inne sposoby i jakie sa koszty?Jakie rozwiazanie jest najkorzystniejsze.Jesli naprzyklad przejdzie rok gdy ktos tu pracuje to "mienie"odpada i jaka jest wtedy mozliwosc zalatwienia tej sprawy oraz koszty?Moze najlepiej sprzedac samochod w Polsce i kupic tutaj.Czy wogole ktos kto posiada permit"L" moze nabyc tu samochod i zarejestrowac go na siebie tutaj w Szwajcarii(koszty)?Z gory dziekuje za wszystkie informacje w tej sprawie i pozdrawiam wszystkich forumowiczow :)

Awatar użytkownika
lemina
Administrator
Administrator
Posty: 9104
Rejestracja: 02 cze 2005, 13:12
Gadu: 5436677
Lokalizacja: Bülach (ZH)

Post autor: lemina » 25 lip 2006, 21:44

Tutaj było o sprowadzaniu samochodu jako mienie przesiedleńcze: viewtopic.php?t=964

tutaj było o kupowaniu samochodu w Szwajcarii:
viewtopic.php?t=709

Może informacje zawarte w tych wątkach się chociaż trochę przydadzą...

Awatar użytkownika
Bernard
Rezydent
Rezydent
Posty: 3491
Rejestracja: 28 gru 2004, 04:05
Lokalizacja: Nadarzyn
Kontaktowanie:

Post autor: Bernard » 26 lip 2006, 08:10

Witaj Jacmiz!

W watku podanym przez Lemine (viewtopic.php?t=964) sa dokladne koszty jakie zaplacil nasz kolega Sal za zarejestrowanie swojego samochodu. Jego auto wchodzililo w sklad mienia przesiedlenczego i o ile sie nie myle to w czasie zalatwiania spraw rejestracyjnych Sal mial permit L.

Czy sytuacja Twojego kolegi jest inna? Tzn. czy jest on w juz Szwajcarii ponad 12 miesiecy? Jesli nie to powninien zrobic dokladnie to samo co Sal.

Lecz jesli faktycznie jest on tutaj ponad rok i nie zglosil auta celnikom to chyba sprawa jest troche inne.
Wydaje mi sie, ze wtedy musi on po prostu dokonac importu tego samochodu z Polski. Nie wiem ile to kosztuje i jak sie to zalatwia.
Poszperaj na stronach celnikow:
http://www.ezv.admin.ch/zollinfo_privat ... ml?lang=de

Wyobrazam sobie, ze skoro Sal zaplacil w sumie 2200 frankow przechodzac procedure mienia przesiedlenczego to import moze bym nawet drozszy. Faktem jest, ze Sal wliczyl w koszty ubezpieczenie i podatek drogowy (w sumie ponad tysiac frankow) co nie jest bezposrednio zwiazane z przerejestrowaniem. Ponadto ok. 600 frankow zaplacil za usuwanie usterek co tez nie bylo kosztem administracyjnym.

Jesli nikt z forumowiczow nie poda Ci w tym watku bardziej szczegolowych informacji to za kilka dni dolacze Twoj watek do watku Sala nt. auta w mieniu przesiedlenczym.

Ponadto zasugeruj swemu koledze, aby zarejestrowal sie na forum i sam dolaczyl do dyskuji. Bedzie to efektywniejsze.

Odpowiedz

Kto jest online

Użytkownicy przeglądający to forum: Obecnie na forum nie ma żadnego zarejestrowanego użytkownika i 2 gości